Nowy samolot klasy LSA
Nowy samolot klasy LSA (Light Sport Aircraft) został zbudowany od podstaw w ramach projektu wdrożeniowego, w którym kierownikiem prac badawczo-rozwojowych był dr hab. inż. Andrzej Kubit, prof. PRz. z Katedry Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa. Projekt zrealizowano w krośnieńskiej firmie PPHU EKOLOT, która dotychczas miała w swojej ofercie trzy modele samolotów ultralekkich.
„Realizując projekt stanęliśmy przed ambitnym zadaniem zaprojektowania, zbudowania oraz poddania kompleksowym badaniom nowej konstrukcji statku powietrznego. Jednym z najbardziej odpowiedzialnych zagadnień w ramach prac B+R był dobór rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów o odpowiednich właściwościach na poszczególne elementy konstrukcji płatowca. W rozważanej tu klasie samolotu o dopuszczalnej masie startowej do 600 kg, projektując oraz wybierając materiały, z oczywistych względów należało mieć na uwadze, aby docelowa konstrukcja była możliwie lekka. Nie było to łatwe zadanie, gdyż oczywiście należało przy tym zapewnić odpowiednią wytrzymałość i sztywność struktury płatowca podyktowane względami bezpieczeństwa i określone wymogami certyfikacyjnymi. Koszty to kolejne, niezwykle istotne kryterium, które miało zapewnić konkurencyjność nowo powstałego samolotu” – mówił prof. PRz Andrzej Kubit.
Zakres realizowanych prac
W ramach realizacji prac B+R opracowano i wytworzono specjalistyczną infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie badań wytrzymałościowych cienkościennych struktur kompozytowych. Wykonano serię badań właściwości połączeń kompozytów, dokonując doboru efektywnych metod łączenia poszczególnych podzespołów. Największą uwagę skupiono na badaniach odpowiedzialnych elementów konstrukcji dotyczących określenia właściwości mechanicznych i materiałowych dźwigara, m.in. właściwości elementów mechanizmu podwozia. Prowadzono również badania związane z modyfikowaniem żywic stosowanych jako osnowa kompozytów polimerowo-włóknistych. Ich celem była poprawa właściwości adhezyjnych, a także mechanicznych żywicy, a stosowano tu m.in. nanonapełniacze.
Prof. PRz Andrzej Kubit podkreślił, że w konstrukcji samolotu zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań materiałowych. „Kompozyty przekładkowe używane powszechnie w tego typu konstrukcjach zastąpiono w tym przypadku kompozytami wykonanymi na bazie tkanin trójwymiarowych. To oryginalne rozwiązanie umożliwiło redukcję czasu wykonania wybranych operacji technologicznych. Wymagało przy tym przeprowadzenia badań potwierdzających, że zastosowanie alternatywnego materiału zapewni odpowiednią nośność oraz sztywność konstrukcji. Należy zaznaczyć, że pomiary te zrealizowano przy użyciu specjalnie wytworzonej na te potrzeby infrastruktury badawczej.”
Rezultatem prac jest dolnopłat z chowanym podwoziem o nowoczesnej sylwetce, któremu nadano nazwę KR040. Przed pierwszymi lotami cały samolot poddano badaniom statycznym oraz badaniom rezonansowym. Te drugie zostały zrealizowane w Instytucie Lotnictwa (Sieć Badawcza Łukasiewicz). 10 grudnia 2022 r. odbył się pierwszy lot samolotu. Jego głównym konstruktorem jest mgr inż. Jerzy Krawczyk, który również zaprojektował poprzednie samoloty firmy EKOLOT. Jest on także głównym konstruktorem popularnego szybowca szkoleniowego PZL KR-03 Puchatek.
Projekt wdrożeniowy
Projekt wdrożeniowy pt. „Opracowanie nowego modelu samolotu w firmie Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowo – Usługowe „EKOLOT” Małgorzata Słowik” współfinansowany był przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Łączny budżet projektu wynosił 2 687 594,13 PLN.